Tuesday, August 12, 2008

What’s makan got to do with tarbiyyah?

Bismillah,

Assalamualaikum. Ape khabar pembaca sekalian?

Saya nak bawak pembaca smua membayangkan diri kita yang kesangatan lapar lantaran tidak sarapan, makan tengah hari dan minum petang pun tidak sempat. Makan malam pun 50-50 je nak makan dek kesibukkan yang melampau. Meeting sampai 3 sehari. Pulak tu ade 2 meeting serentak 1 masa. Tak cukup dengan itu, nak kene siapkan proposal, assignment, study utk test & quiz lagi, jumpa dengan pihak itu ini utk deal tentang event..tak cukup lagi pulak, tiba2 kene panggil utk jaga booth dari jam sekian ke sekian. Kalau tak pergi nanti kata tak komited pulak. Kemudian ade briefing itu ini, masalah kewangan, masalah event itu ini.. ”Wahh..gile betul semua ni. Bila masa aku nak makan kalau camnih??” rintih hati kita.

Dalam situasi begini, konfem punya la kita akan mencari jalan, berusaha sedaya upaya dengan ape cara sekalipun yang termampu, hatta jika terlewat meeting atau tak dapat siapkan assignment/proposal on time, sudah pastinya kita akan berusaha utk mencari MAKANAN. Mencari bekalan untuk mengisi kekosongan perut yang sudah melagukan irama2 keroncong atau gamelan. Waktu itu kita dah membayangkan makanan2 kegemaran kita. Pun begitu, dalam kelaparan tersebut, kita tak kisah kalau makan sekadar roti je ke..atau ape2 sekalipun yg boleh alaskan perut supaya perut tak berbunyi dan sakit.

Malah kita akan rasa nak belasah atau naik marah dengan orang2 yg bertanggungjawab menghalang kita dari mendapatkan hak perut kita itu (makanan).

Di saat itu, makanan sepertinya nikmat yg paling indah dalam hidup. Cube bayangkan time bulan puasa pegi bazaar Ramadhan tuh, cmana terliurnya kita dalam melihat dan membeli makanan. Kata orang, ”rambang mata dibuatnye”.

Namun pernah tak kita bersikap demikian dalam pentarbiyyahan kita? Pentarbiyyahan ini maksudnye usrah la kalau nak mudahnye. Sebab wasilah (jalan) tarbiyyah paling basic adalah usrah. Pernah tak kalau kita tak hadir usrah tu rasanya seperti kelaparan dan boleh jatuh sakit. Sebab kalau tak makan, nanti boleh sakit perut akibat jus asid yg merembes dalam perut. Tahap yang terteruk adalah sampai tahap gastrik.

Begitu jugaklah manusia apabila dia tak mendapatkan pentarbiyyahan yg cukup, ia boleh jatuh sakit dengan masalah-masalah sprt menjauhkan diri dengan Allah, melakukan dosa tanpa rasa bersalah, iman yg tak kukuh, mula melakukan perkara-perkara sia2, semakin hari semakin bertambah tompok hitam pada hati dan lain2 penyakit yg boleh hadir jika tidak mendapatkan makanan rohani ini.

Pernah tak kalau kita takde usrah or sesi menyucikan jiwa at least sekali seminggu, kita berasa begitu lapar dan akan bermati-matian mencari sumber makanan rohani ini utk diisi dalam jiwa kita? Sehingga kita tidak menjadikan ape2 sebagai alasan sebab dalam jiwa kita akan kata ”TAK KIRA!! AKU NAK MAKAN JUGAK!”. Biar kesibukkan kita di tahap mana pun, tapi sebab kita lapar, kita akan berusaha sedaya upaya mencari makanan..makanan rohani. Pernahkah kita berasa demikian?

Atau adakah kita telah mendouble-standardkan hak diri kita? Hak perut kita lebih2kan...tapi hak hati dan jiwa kita abaikan?? ”Ala..peduli ape aku nak gi majlis2 agama ngan usrah nih..aku tak minat la..tak sesuai ngan aku”. Lalu dari mana agaknye makanan jiwa dan hati yang perlu dia peroleh? Adekah dengan hiburan melampau dan enjoy tanpa batas menjadi penyucian jiwa dan rohani kita? For sure orang yang akal dia takde or hati dia gelap je akan kata “YA”. Tapi bagi kita yang sedar kita seorang Muslim, ape sekalipun alasan kita, kita tetap perlu menyucikan jiwa dan ia tidaklah cukup utk sekadar dalam meeting ade ‘sharing session’ atau ‘reminder session’ sprt tazkirah utk menyucikan jiwa. It’s not sufficient enough. Ia diibaratkan sprt makan2 kuih atau snack sahaja kalau ade sesi begitu.

Seorang individu memerlukan sesi yg tersusun dan berterusan utk mendapat input mingguan dan seterusnya mampu disuburkan dalam jiwanya, input-input yg diberikan. Sepertinya makan, kita takleh tinggal walau 1 sesi sebab nanti boleh buat hidup tak aman dan tak selesa dengan kemeradangan perot. Begitu jugaklah sesi usrah itu. Tapi semua ni kita tak pernah fikir atau peduli kan?? Kita lebih gembira dan selesa bile hidup tanpa tarbiyyah dan usrah..kerana kita rasa bebas. Kita merasakan perkara-perkara ini menjadi priority paling rendah dalam list kepentingan kita.

1. Studies
2. Kelab
3. Events
4. Meeting
5. Kawan-kawan
6. Family
7. Games or movies
8. Leissure time..waktu2 melepak
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
999. Usrah/Qiam/Iftar jama’’ie

Seolah2nye bile dah habis free smua bende, barulah nak cari yang list terakhir tu kan? Kalau selagi atas tak setel, so..sorry la yg bawah skali tuh nak buat.

Seterusnya, makan akan jadi tidak seronok jika makan sorang-sorang atau kita tak ajak kawan/family/sesiapa sahaja makan bersama kita. Ibaratnye kalau makan beramai-ramai tu perasaannya lebih seronok. Maka begitulah dalam tarbiyyah ini. Ia tidak akan manis dan seronok kalau kita sorang2 je buat penyucian jiwa dan kebaikkan. Kita sorang je nak baik..dapat pahala banyak. Ia bukan sekadar begitu. Sepatutnya kita mengajak lagi sahabat2 lain bersama dalam mengisi jiwa dan rohani. Mengajak orang lain makan bersama, malah ‘belanja’ mereka dengan cita2 kita utk menjadi seorang naqib/naqibah. (Belanja=sampaikan ilmu)

Makan juga tidak boleh berlebihan dalam satu sesi. Begitu jugalah pentarbiyyahan juga tidak boleh dalam dos yang melampau sehingga tepu kepala otak menerimanya dlm 1 sesi. Tapi kita tidak harus berhenti sebelum puas dalam tarbiyyah (tapi kalau makan seeloknye berhenti sblm puas). Kerana tarbiyyah itu ada pelbagai menu yg tidak bosan, cuma mengikut masanya sahaja. Menu ’berkelah’ utk waktu tertentu, menu ’qiamullail’ utk waktu tertentu, menu ’bersukan/riadhah’ dan sebagainya. Sprtnye kita asek makan di satu menu je..lalu kita berasa bosan jika hampir setiap hari dalam semester itu kita makan menu yg sama je. Maka disediakan menu2 lain utk berasai kepelbagaian nikmat makan tuh.

Oleh itu sahabat2ku sekalian, jom semak diri sejauh mana kprihatinan, priority dan tanggungjawab kita dalam menunaikan hak diri ditarbiyyah. Perkataan tarbiyyah ini bukanlah dagang, tetapi kita je yg suka buat dia jadi pelik.

Akhir kata, jika kita mampu berusaha bermati-matian untuk mencari sumber yg melepaskan kehausan tekak dan kelaparan perut kita, maka seharusnya kita bermati-matian utk berusaha mencari sumber yg dapat melepaskan kehausan iman dan kelaparan tarbiyyah kita.

Allah takkan mengubah suatu kaum melainkan ia mengubah dirinya sendiri. [13:11]

Sebelum menamatkan penulisan ini, sama2 kita renung surah Ash-Shams yg bese kita baca;

maka Allah mengilhamkan kepada jiwa itu (jalan) kefasikan dan ketakwaannya
sesungguhnya beruntunglah orang yang mensucikan jiwa itu,
dan sesungguhnya merugilah orang yang mengotorinya
[Ash-Shams : 8-10]

alkhudri
1 Mei 08
11.52am

2 comments:

  1. salam...

    hoho, btol2. ana juga agak kecewa dgn org yg jadikan alasan usrah n dakwah sbg sebab kantoi exam, or mnde2 len. pdhl, byk masa terluang yg lain kita gunakan untuk main game, tgk tv, jalan2. sian ek, usrah, prog, etc gax jd mangsa.

    ReplyDelete
  2. Ya Allah..kekalkan diri ni di jalan Mu Ameen

    ReplyDelete

SiteSearch Google
Google