Tuesday, April 20, 2010

Coretan KONVENSYEN AQSA SYARIFF 2010..

Bismillahhirrahmani rahim..

Alhamdulillah , syukur dipanjatkan ke hadrat Allah kerana masih di beri peluang utk menghirup O2..

Disini ana kongsikan sedikit catatan perjalanan sepanjang ke KONVENSYEN AQSA SYARIFF.

Perjalanan kami (bersama adik2 Puncak Alam) bermula seawal 6.45pg, dgn hujan lebat beserta kilat. ada kerisauan di hati, tp bagaikan ada suatu semangat dan kebahagiaan yg dirasakan utk ke konvensyen ni.."Ya Allah selamatkanlah perjalanan hambaMU ini".Kami singgah sebentar di Shah Alam utk mengambil ukhti Muneerah. Perjalanan di sambung semula dan tiba di UIA, jam 8.30 pg. EXPLORACE dl dlm UIA kerana tak jumpa tempat program..Rupa2nya di tempat yg selalu KARISMA buat program. Alhamdulillah.



Program bermula pd jam 930 pg. Time ni bnyk sgt jumpa pkck makcik. ikhwah akhwat KARISMA ada juga tp bkanlah majoriti. Mgkin ada tuntutan di tempat lain. Program di mulakan dgn bacaan pembukaan surah al-Isra' ayat (1-5). Diteruskan dgn ucaptama dr pengrusi AQSA SYARIF.Antara yg penting dlm ucaptama ni..pkcik menyatakan dlm solat, Allah menyuruh kita baca Al-Fatihah. ini kerana Allah suruh kita berdoa kpdNYA agar kita di tunjukkan jalan yg lurus. [1;6]. Di sambung lg iaitu jalan org yang telah Engkau beri nikmat kepadanya [1;7], [4;69]

siapakah yg dimaksudkan org yg telah di beri nikmat ini?
iaitu para anbiya', para sahabat, tokoh tajdid dan juga pejuang2 PALESTIN[4;69].
dan bukanlah jalan mereka yg di murkai [1;7] yakni orang2 yg di benci Allah. KUFFAR itu sendiri.

Maka, kita kena wujudkan keBENCIAN terhadap mereka yang menindas..dan di nyatakan juga, bilamana kita membaca Al-Fatihah , ia takkan dpt dipisahkan dr jalan dakwah ini. Membacanya menuntut tanggungjawab yg sgt besar, permohonan, dan janji 2 kita kpd Allah SWT.
Untuk pembentangan kedua, iaitu sorotan sejarah bani Israel, di bentangkan mengenai salah silah. teruja dan baru ana bnyk tahu tntg dr mana asal usulnya. selama ni tak tahu pun. Alhamdulillah, Allah beri kefahaman lg. Di teruskan dgn penyampaian dari Dr Hafidzi, dgn tajuk memahami isu AL-QUDS. Antara objektif nya adalah :
1) untuk memahami latar belakang sejarah & perkembangan politik semasa dalam menentukan halatuju perjuangan pembebasan Masjid Al-AQSA dan bumi palestin
2) untuk menjelaskan kepada khalayak mengenai pelbagai kekeliruan & penyelewengan yang disebarkan oleh media barat.

Dikongsikan kisah bilamana Abdullah Bin Umaiyr bertanya kpd Rasulullah SAW..
Ya Rasulullah, apakah kewajiban terhadap MASJID AL AQSA?
Rasulullah menjawab..
"Solat dan ziarahlah (anjuran Rasulullah sangat penting utk ditunaikan) tetapi jika ada yg menghalang, kirimkanlah minyak untuk lampu-lampunya"

itulah tuntutan kita terhadap Masjid ini. sehingga jika tak dapat pergi, kita bertanggungjawab utk membiayai bil eletriknya. Dr Hafidzi mengingatkan, kita mesti tanamkan kesungguhan utk menjejakkan kaki ke sana. Semasa slot Dr Hafidzi juga, banyak tarikh- tarikh penting yang di beritahu, dan kena tahu sejarahnya. First thing first- ana kena dapatkan buku "ISRAEL, KENAPA DUNIA TIDAK BOLEH MENGIKTIRAFNYA". Lepas zuhur, sambungan slot dr Dr T dan akhir sekali "TIPS kempen ceramah AQSA SYARIF" dr Pak Uteh. (ana kenal time KAPPEL 2010). Yang bestnyer , pak Uteh ni tak lekang ngan senyuman..ni tips juga, ana rasa=). nak menarik perhatian orang. Program berakhir mengikut waktu yg di tetapkan.

Sesungguhnya banyak lg kerja yang nak di buat. benarlah kita tiada masa berpangku tangan...
"Ya Allah, kau berikanlah kami petunjuk"
Ikhwah akhawat,
ayuh teruskan bekerja ..

"MEMPERKASA UMMAH MEMBEBASKAN AQSA"

dibawah, dikongsikan sedikit gambar sms program dan juga cabaran yg di hadapi sepanjang pergi dan pulang dr program.

Terima kasih khusus buat semua, irma, izzah, mun, khairiah, khadijah, aisyah, sumayyah, pakcik radzi(YDP PERLIS), PKcik (jumper) & anaknya.



a) Membelah hujan..sebenarnya masa pergi je dah di uji kerana ada pokok tumbang di kawasan MERU. Perjalanan slow..(gmbr pokok tumbg tak clear)




b) Adik2 yang turut serta ke konvensyen – muneerah, irmah, khairiyah, izzah & khadijah



c) Barisan peneraju AQSA SYARIFF



d) vest AQSA SYARIFF – jom layari laman web


Dah abisssss…nak balik (6.00pm)- dugaan kedua dtg : kereta kami tak boleh start =(


d) Percubaan pertama



e) Ukhti aisyah &sumayyah..jzkk=)


f)Time nak balik, kereta kami tak boleh start. Tersadai kejap. Puas pakcik Radzi (bj batik) tahan sume kereta yang lalu..kebetulan kami parking dekat jalan keluar bangunan bahasa. Alhamdulillah, akhirnya ada pakcik yg ada jumper =)- (yg baju coklat bersama anaknya). Pakcik yg bj belang2 tu, baru hantar anaknya di UIA..ketenye takde jumper tp berusaha sedaya upaya utk tolong kami. Syukran buat semua.



g) Aksi cemas ; Sebuah jentolak terbakar berdekatan sungai buloh
.
Alhamdulillah , kami sampai di shah alam hampir waktu isya’..dalam 830pm. Sungguh panjang hari ini. Penat2 juga , tapi tak terasa sangat kerana tarbiyaah dari Allah itu lebih indah dr segalanya. Moga apa yang di rasakan berkekalan dan menjadi pasak buat diri utk lebih berusaha meneruskan usaha juang yg telah di warisi…
SEKIAN DULU..Ilalliqa' wa maassalamah.





-al-faqir ilaLLah-

No comments:

Post a Comment

SiteSearch Google
Google