Friday, March 27, 2009

Solat dan Sains

salam

Disini, ana ingin berkongsi sikit mengenai sebuah buku yang dah lama berada dipasaran.

'Solat Kebaikan dari Perspektif Sains'



Buku ini memperlihatkan kepada pembaca hasil kajian saintifik oleh 2 orang Muslim dan seorang non-Muslim dari Universiti Malaya dalam mengkaji pergerakan dalam solat.

Paparan isi kandungan agak menarik, disertakan dengan gambar-gambar berwarna serta penulisan yang tidak terlalu padat.

Kajian yang dilakukan mengetengahkan pembezaan yang terjadi apabila seseorang bersolat dengan betul dan tidak betul, juga apabila seseorang bersolat dan tidak bersolat. Antara skop kajian adalah pada bahagian otot, otak dan juga tulang.

Sebagai contoh, menurut kajian, ruku' bersamaan dengan pergerakan 'senaman pagi' dimana apabila kita ruku' otot-otot di bahagian badan akan teregang dengan sendiri. Menunjukkan jika dilakukan solat dengan betul, rukuk 90 darjah, badan kita secara automatisnya akan turut bersenam serta pada masa yang sama dapat mengelakkan sakit pada pinggang.

Itu hanyalah satu contoh daripada beberapa kajian yang dilakukan ke atas anatomi dan fisiologi manusia.

Kajian yang dilakukan oleh doktor non-muslim ialah berkaitan gelombang otak yang akan terhasil apabila melakukan sesuatu gerakan dalam solat. Menurut Dr. Ng Siew Cheok, beliau tertarik dengan kelebihan yang terdapat pada bersolat dan pasukan beliau akan melakukan kajian lanjut.

Diharapkan buku ini dapat mememotivasikan diri kita untuk bersolat dan juga melakukan solat dengan cara yang betul.

Wallahu'alam.


fn: buku ini bole didapati di kedai buku di tingkat 2 (atas sekali) Pusat Beli-Belah Ole-Ole pada harga RM 30.00 dan ke bawah(minta diskaun). terdapat dalam 2 versi, Bahasa Inggeris dan juga Bahasa Melayu.

No comments:

Post a Comment

SiteSearch Google
Google